fredag 23 oktober 2009

Gunnar Fredriksson...

...vilken man alltså! Nu på denna morgons raska promenix runt Årstaviken träffade jag honom för tredje gången. Glömde nämna i bloggen att jag och lillasyster mötte honom när vi promenerade förra månaden. Än en gång lästa han med stor inlevelse och klar blick, direkt ur minnet en vacker Harry Martinsson-dikt. Nu har han läst en dikt om våren, en dikt om sommaren samt en dikt om hösten för mig. Åh vad man blir glad av denna krutgubbe som med sina 89år förgyller människors liv under sin dagliga motionsrunda. Ångrar att jag inte tog ett kort på honom så ni fick se hur glad han är!

Det här hittade jag dock på Harry Martinson-sällskapets hemsida:

Månadens Martinson12-08
- i december månad 2008

Vinter
1
Dimman dras till trädet börjar kläda trädets grenar.Frosten rimmas luddigden får ull av is.En gång, berättar gnomen, såg vi lövav frost som sakta växte frampå kvistarna.Sådant är begripligt, trädet minnssin fallna lövdräkt, lockar frosten vävaen vacker dödsbild.Snart hänger vinterträdet fulltav nattliga försök till frusen levnadsteckning.Där finns en vilja,frosten lyder den.Trädet, en gång starkt och äppelkindat,befaller fram sin vintersaga.


2
Vinterns gnom steg fram och sade: lyssna till mig.Jag skulle kunna isa dig.Men i stället skall jag visa dig en skönskrift i snön.Det finns en skönhetens ande,det finns ett människohjärtats hopp av rent uppsåtoch så barmhärtigheten.Den kom inte av ingenting.Allt detta kallar jag skönskriften i snön.Den handlar om rena sinnelag.Om redbara ögon i snötystnaden frid som är namnlös.Så finns dessa få eller mångasom bevarar en renhet i anden.Ingen vet hur de lyckas det är som en vintersagakonstlöst berättad, verklig och ljussom den upphängda tvätten i vintervinden.
Ur Dikter om ljus och mörker (1971)


Dikten som här har citerats heter kort och gott Vinter. Den citerades ur minnet i februari 2007 av Gunnar Fredriksson, 86 år gammal, då han av en slump mötte bloggaren Johanna Look på promenad vid Årstaviken i Stockholm. Denna höst har Gunnar fyllt 88 och gratulerades naturligtvis av Harry Martinson-sällskapets ordförande. Hela historien kan ses som en påminnelse om att modern teknik och bloggande kan skapa förutsättningar för möten och kontakter som aldrig annars skulle komma till stånd. Läs först om det slumpartade mötet på martinsonbloggen, sedan uppföljningen från Johanna Looks blogg i oktober i år, 2008 genom att klicka på länkarna:

http://harrymartinsonitiden.blogspot.com/2007/05/vi-mtte-rstavikens-gnom.html http://johannalook.blogspot.com/2008/10/gratulationer-till-rstavikens-gnom.html

Coolt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar