torsdag 1 oktober 2009

Födelsedagsintervjun

I hela mitt liv har jag haft improviserade intervjuer med mig själv. Om väldigt varierade ämnen. Ibland på engelska för att kasta lite internationell star-quality över mig själv och min gollum-smeagol-intervju.

Idag är det ju min födelsedag och det här är min ego-blogg och därför tänkte jag bjuda på en sådan intervju här idag. Det blir sjukt exklusivt för er som läser eftersom det är första gången en sådan här intervju skrivs ner. Varsågoda:

Hej Josefin! Grattis på födelsedagen.
-Tack!
Hur har dagen varit hittills?
-Tack, alldeles ypperlig. Jag blev överraskad av två av mina bästa vänner med brunch och presenter. Sen fick jag brev på posten av kollegor från i somras, så jag är oerhört nöjd än så länge.
Du fyllde 26 va? Är det inte då man börjar räknas som vuxen på riktigt? Känner du stress över det?
-(skratt) Ja, jo... Jag har väl varit lite stressad över det där... Det är ju aldrig kul att plötsligt börja betala massa mer pengar för att man är en dag äldre. Men just siffran 26 har jag förlikat mig med. Nästan iaf.
Om du skulle få byta liv med en annan stockholmare för en dag, vem skulle du då välja?
-Oj, en annan stockholmare.. Svårt. Men jag skulle nog ta hon musikaltjejen Hanna Lindblad. Hon är så jävla snygg och har alltid grymma jobb. Hon verkar sjukt begåvad. Och hon bor på Söder. Eller förresten, är Robyn stockholmare fortfarande? Då tar jag henne! Hon är min idol och känner alla mina andra idoler.
Hmm, ja. Robyn bor väl också på söder? Vore det inte roligt att byta stadsdel för en dag?
-Nja. Nä. Jag trivs ju jävligt bra här. Söder har allt. Jag känner mig faktiskt lite vilsen och fel om jag kommer till typ Kungsholmen. Alla är så propra där. Jag känner flera gånger i veckan att jag älskar Söder. Och min lägenhet.
Jaha, ok, om du var tvungen att byta stadsdel för en dag, vilken skulle du välja då?
-Haha, ja, jag tar väl Vasastan då.
Vad irriterar dig mest?
-Det är olika grejer, men jag har uppenbara problem med folk som går typ tre i bredd på en liten passage och inte märker när folk försöker komma förbi. Eller folk som går sjukt sakta just framför mig när jag har bråttom. Eller som stannar precis utanför en svängdörr eller ovanför en rulltrappa. Sånt fattar jag liksom inte! Och så gillar jag inte när folk tänder cigaretter på trånga gågator i motvind.
Vad gör dig glad i vardagen?
-Jag har väldigt lätt för att bli glad för småsaker. Jag kan bli helt lycklig när folk ler mot varandra på gatan och visar välvilja och medmänsklighet mot främlingar. Och så blir jag glad av naturen.
Vad gör du en lördagkväll?
-Ja du. Det är ju väldigt olika. Jag går ju inte ut så mycket längre. Har tappat intresset av köttmarknaden. Tycker inte man kommer ifrån det även om man bara går ut för att ha roligt med några kompisar. Då sitter jag hellre hemma hos någon polare och dricker vin och babblar. Eller går ut en vardagkväll. Men att gå ut och käka och sen stanna ett slag på Ljunggrens är ju aldrig fel.
Ljunggrens... är det verkligen någon som hänger där fortfarande?
-(skratt) Nä, kanske inte..? Jag vet ju inte längre. Har ju inte varit i Stockholm på länge och har väl aldrig egentligen hängt med på vad som är coolt eller inte. Som tur är har jag ju några kompisar som kan informera om vad som gäller för tillfället. Men fan, jag gillar ju Ljungan! Det är roligt folk, trevlig personal och ofta bra musik. Och deras sushi är ju to die for! Jaha, så det är helt ute nu alltså?
Nåväl, det funkar säkert fortfarande för 26-åringar och uppåt.
-Nä, fy fan vad taskigt!
Förlåt. Vad är det roligaste i världen just nu?
- Att vara kär. Det är sjukt coolt alltså. Allt blir så himla mycket roligare. Det sjukaste är att man plötsligt börjar tycka att alla schlager och dansbandstexter är så himla bra och djupa.
Jaså? Det låter mest obehagligt?
-Haha, ja, det kanske det gör, men det är det inte. Det är grymt.
Vilken är din bästa pepplåt? Två mörka ögon?
-(skratt) Nä, det har inte gått riktigt så långt än. Jag och min polare Yai-Li har Curtis Mayfields Move on up som gemensam pepplåt. Den är grym. Just nu lyssnar jag mycket på gubbrock. Men Stevie Wonder och Michael Jackson är annars självklara favvosar. Och Robyn.
Jaha, Robyn igen alltså. Är det henne du är kär i?
-Nä, haha, eller jo förresten, kanske lite. Nån slags idolförälskelse.
Har du varit kär i nån tjej förut?
-Nej, det har jag inte, men jag vet vem jag skulle vilja vara ihop med om jag var flata. Min polare Lillan. Det har jag sagt till henne.
Jaha, se där. Din blogg heter Josefin Reinhards Ego-blogg. Är du egoistisk?
-Nä, det tycker jag nog inte att jag är. I vissa avseenden kanske, men inte överlag. Däremot är jag ju uppmärksamhetskåt ibland och skriver mest om mig själv och saker som händer i mitt liv, men det är väl inte samma sak som att vara egoistisk?
Nej, det är det väl inte... Carolina Gynning är ju aktuell med en bok med titeln Ego Woman, hon har färgat håret mörkt och ryktet säger också att ni är buksystrar...Tror du att hon försöker bli dig?
-(gapskratt) Ja, absolut! Så måste det vara!
Hur ska du spendera resten av födelsedagen då?
-Jag vet inte riktigt. Ska kanske ut till mamma i Vallentuna ikväll och fira lite och innan det ska jag gå en promenad i det vackra vädret och kanske fika med en kompis, men inte så länge för jag ska tydligen få ett blombud efter kl fyra någon gång.
Jobbar du aldrig?
-Nä. Eller, jo, jag har ju jobbat nonstop i många många år, men just nu gör jag ett litet jobbuppehåll för att försöka byta karriär. Får se hur länge jag kan leva på mina besparingar...
Aha. Moget!
-Haha, jag vet. Jag skäms faktiskt lite. Men jag var tvungen att göra såhär. Bryta helt med mina gamla mönster för att satsa på nåt nytt. Nu ska jag vara med i Vasastansrevyn i vinter så jag kommer väl behöva ta ett extraknäck vid sidan om snart, men då känns det inte så jobbigt eftersom jag ändå gör nåt skoj också. Säg till om du hör om nåt roligt vardagskneg!
Ja, det ska jag göra. Tack för intervjun Josefin. Hoppas du har en fortsatt trevlig födelsedag.
-Tack själv. Hoppas du får en bra dag också.

4 kommentarer:

  1. Haha! Både du och ditt alter-ego är ju sjukt roliga..!
    (jag vet, jag har typ kommenterat alla dina inlägg i dag och verkar inte ha något liv alls, men jag väntar faktiskt på tvätten... ;) )

    SvaraRadera
  2. Tack kära Annika. Varenda en av dina kommentarer har glatt mig enormt! :) KRAM

    SvaraRadera
  3. Karin, 42, Södertälje3 oktober 2009 kl. 11:47

    (skratt) ja, det här var sannerligen ett läckert stycke läsning! kul!

    SvaraRadera