lördag 18 april 2009

Könsfördelning i yrkesvärlden

Jag är på mitt jobb i klädbutiken på Götgatan. Jag är inte en dålig anställd utan bloggar på lunchen bara...

Har funderat lite på det här med jobb och vad som anses som typiskt manliga och typiskt kvinnliga jobb. Vissa yrken finns det ju inte ens en kvinnlig benämning för... Ingen säger väl att de jobbar som brandkvinna? Vad är mest rätt? Att bara ha könsneutrala benämningar på alla yrkestitlar, eller att dela upp dem i en maskulin och en feminin form...? Typ läkare och läkarinna, sjuksköterska och sjukskötare och yada yada yada...

Nu när jag har funderat lite till upptäcker jag att det dessutom är som om vissa arbetsplatsers namn uttryckligen är till för endast män... Som en hemlig signal till kvinnor att de inte riktigt är välkomna där... Det är ju ingen slump att det finns så få kvinnliga piloter när deras arbetsplats heter cockpit!!! Eller?

Vad i allsindar ska vi kvinnor komma att hitta på som en kontring? Från och med nu heter iaf dataspacet i vår butik fittmutt.

1 kommentar: