söndag 5 april 2009

Hur gör djur?


Alltså museum is da shit! Jag och Yai-Li kände att vi ville utnyttja den mulna dagen på bästa sätt och åkte således på utflykt till Naturhistoriska Riksmuséet. Fan vilket ställe! Jag har inte varit där sen... jag vet inte ens när.

Först kollade vi på Rainbow Animals-utställningen, om homosexualitet bland djur. Fett intressant och rolig. Sen blev det Sveriges fauna... kommer inte ihåg vad den utställningen heter egentligen. Det var också roligt och vi lärde oss en del, men den var lite segare. SEN kom vi till utställningen om människokroppen! Den är lika rolig nu som när jag gick i högstadiet. Man får bl.a testa sina sinnen, sin reaktionsförmåga och om man kan hoppa lika långt som en hare. FETT SKOJ!

Tyvärr stängde muséet just när jag skulle kolla mitt blodtryck. Men jag har ändå fått lära mig om hur gaydelfiner har sex (killarna sätter på varandra i lufthålen och tjejerna rider på varandras fenor!), hur en insekts blodomlopp fungerar, hur en gröngöling låter, att vissa småfågelhanar är otrogna medvetet, att makakiapor som endast är hetero anses onormala och kan bli utstötta ur flocken och massa mer. Nästa söndag blir det kanske Historiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar