torsdag 17 december 2009

Skönhetsakuten

Tänkte blogga lite om mina senaste bästa skönhetsköp. Jag är ju inte så bra på det där med hud och hår som andra tjejer. Jag är den som smort in mig i den billigaste hudkrämen jag kunde hitta på ICA ganska länge.

Även om jag gillat lyxiga produkter och sånt så har jag sällan själv valt att lägga pengar på just det. Annat är det om man får saker i present!

Som tur är har jag en lillasyster med persikohy och gnistrande ebenholtssvall som lärt mig lite om vikten av att ta hand om sin hud. En gång för länge sedan sa jag till henne: -"Äsch, jag tvättar mig med tvål och vatten och min hy är ju fin ändå!"

Då fick hennes små ögonbryn en lätt bekymrad rynka och hon tittade på mig med sin omtänksammaste mörkblå lillgamla-lillasysterblick och sa med silkeslen stämma: -"Ja... nu ja..."

Av henne har jag sedan lärt mig en hel del. Nu tycker jag att jag tar hand om min hud ganska väl och som tur är visar den sig ganska tacksam. Ända till dess att temperaturen sjönk och jag samtidigt började slarva...

För en vecka sen, när det blev kallt ute blev mina läppar helt upproriska och gick sönder och trasade sig överallt. Det gjorde ont att skratta och ont att äta och ont att ens tänka på att vinterpussas. Om man som jag inte har råd med den där tanten Elisabets dyra, dyra 8-timmars-kräm så finns det ett sjukt mycket billigare alternativ (kostar 19kr på Apoteket) som funkar minst lika bra, nämligen den klassiska: Idomin-salvan.Vi 80-talister minns den kanske mest som totalt överdoserad på alla coola högstadiebrudars nyhånglade tonårsläppar men låt detta falla i glömska så har ni här en mirakelsalva som fixar de torraste av läppar på bara två nätter.

Samma vecka som mina läppar såg ut och kändes som klippiga bergen började mitt ansikte blomma värre än botaniska trädgården i Uppsala. Varje morgon, i typ tre dagar, upptäckte jag en ny raritet som under natten både grott, blommat och slängt små frön till likadana snyggheter runt sig själv. Under dessa dagar kunde jag inte se mig själv i spegeln utan att komma att tänka på B-filmen "Outbreak-i farozonen".

Om detta berodde på mitt gamla äckliga smink, att jag dagligen hade små barnhänder i fejjan eller att lillasysters ord plötsligt blev verklighet är ännu oklart. Dock var detta ett uppror som gick att stävja.
Av Roberts fina syster Jessica fick jag den ansiktstvätt jag önskat mig i födelsedagspresent, nämligen The Body Shops Tea Tree Oil Face Wash, sedan innan hade jag The Body Shops Aloe Vera Calming Toner (ett ansiktsvatten) och nu gick jag raskt till samma butik och införskaffade Hemp Face Cream, som råkar vara vinterhudens bästa vän och som tagit slut i mitt badrumsskåp.

Allt detta ska användas dagligen morgon och kväll. Man får inte slarva! Särskilt inte med ansiktsvattnet som jag av lillasyster lärt mig är A och O för en bra ansiktsvård. För mig tog det två dagar. sen behövde jag inte längre ha en flora vid handfatet för att lära mig det latinska namnet på mina varbölder, och allt hade återgått till det normala.

Bubblare på hårfronten, om man, som jag, har en hårbotten som kliar av en torrhet som får knäckebröd att verka som nygräddade vetebullar ,är den nyupptäckta Sacha Juans Scalp Schampoo med menthol, rosmarinolja och ingefärsextrakt. Länge trodde jag att det bara var Matrix Anti-Dandruff Schampoo som funkade. Men efter att ha letat en heldag i Malmö, med tortyrliknande, akutkliande hårbotten, utan att ha hittat det så fick jag släppa sargen och testa något annat. Som tur var funkade detta. Och det är dessutom billigare! 100 spänn på Åhléns och säljs även på vissa apotek.
That was that. Oumbärliga tips va?

4 kommentarer:

  1. de var jättestränga i två body shop butiker när jag bönade och bad att slippa ansiktsvattnet. "DET ÄR INTE NATURLIGT!" Skrek jag i vredesmod och hela butiken stannade upp och stirrade på mig som om jag inte fattat hur jävla undernaturligt allt är på body shop. Hatkärlek. ARGH! jag saknar tvål och vatten! i blame sven.

    SvaraRadera
  2. Åah,jag har också mötts av den där vänligt bekymrade blicken ur intensiva blå ögon. Fanns det NÅGON på den tiden som gick hem från Body Shop utan ansiktsvatten och hemp cream? Dod - nu börjar du Josefin äntligen utforma bloggen så att den kan bli lukrativ.Några goda råd bara: Naturligtvis måste du först och främst börja varje inlägg med en överjordiskt vacker bild av dig själv - inte en sån där du just har blivit snopad på din Metro, utan en som får folk att tänka: Åh så skulle
    jag också vilja se ut!! Först därefter ska du pusha produkter så att du kan håva in massor av sponsorpengar och gratisprover från företag. Satsa på sådana som tant Elisabeth! Glöm Apoteket(!)och handla aldrig mer foundation på Beyond Retro. You go girl!

    Cool Cat
    P.S. Du var söt på Metrobilden men den var inte glammig nog.

    SvaraRadera
  3. Fan vad du skriver kul och bra!
    Och grattis. Själv råkar jag tyvärr vara en sådan som alltid (well, de senaste åren i alla fall) lagt ner både tid och mkt pengar på min hy - men ändå har en naturligt värdelös sådan... Men jag är inte bitter! Inte alls.

    SvaraRadera
  4. Malin: Haha, ja, han har koll den där Boräng, det har han. Men du... du borde köpa ansiktsvatten ;)

    Maman: Du är värre än Blondinbella och Zlatans pappor tillsammans. Underbart!

    Annika: Det har du ju INTE. Har du glömt att du har typ sju close-up bilder på dig på din blogg där din hy ser ut som en bebisrumpa (väldigt slät alltså). Och om du skulle ha din egen statistroll i Outbreak-i farozonen någon dag så kan jag verkligen rekommendera ovanstående Body Shop-kur :) Ps. Du fär GÄRNA visa Nour mitt inlägg om henne, det kan hon kanske behöva efter all totalt oförtjänt skit som skrivits om henne på nätet.

    SvaraRadera