torsdag 17 december 2009

Den barmhärtiga och snygga samariten

Nu ska jag berätta om min konstiga dag.
...
Jag började med allt det där viktiga jag skulle göra.
Jag hann dammsuga hela lägenheten, dammtorka halva lägenheten mer noggrant än jag någonsin gjort och binda ihop alla mina trassliga sladdar (det största av trassel ni kan tänka er!) med söta små sidenrosetter. Blev av med säkert 5 meter sladd från min golvyta. Fattar inte varför jag inte gjort detta tidigare..?! Sen började jag vitlasera ett fult träbord på hjul som jag haft i ca tolv år. Då började jag känna mig lite yr. Och varm. Och dåsig. Fick gå och lägga mig med feber och total igenblockad näsa.
...
Så otroligt uschligt att bli sjuk när man för en gångs skull är ledig. Jag skulle ju tvätta och våttorka golven också! Och julhandla! Och återvinna! Och sen skulle jag och Yai-Li gå på konsert på kvällen (och innan skulle vi på en v.i.p-kväll, men det visste hon inte ens om för det var en överraskning). Nu blev det sängläge och tv istället.
Plötsligt ringer telefonen och det är personalchefen på dagiste där jag jobbar. Hon ringer och erbjuder mig ett fast heltidsvikariat på min favvoavdelning fram till sommaren. What? Jag har bara varit där i två veckor, så det är klart att jag blev glad och smickrad. Jag sa att jag blev jätteglad och att vi skulle prata mer på måndag. Nu vet jag inte alls hur jag ska göra... Det är ju fantastiskt skönt att veta att man har jobb, och speciellt på ett ställe där man trivs men fast... och heltid... det är ju inte vad jag tänkt mig riktigt.. Vad tycker ni att jag ska säga?
...
Nu på kvällen har jag tagit mig i kragen och gjort rotfrukter i ugn. När jag satt i soffan och väntade på att det skulle bli färdigt bankade det ashårt på dörren. Personen utanför höll ett finger för titthålet så jag kunde inte se vem det var... Jag hann tänka att "om det är en våldtäktsman ska jag knäa honom i skrevet". Men det var ingen våldtäktsman. Det var Yai-Li. Underbara, vackra fina Yai-Li som kom med en krya-på-dig-påse, fylld med allt man någonsin kan vilja ha när man är sjuk och ynklig! Kolla bara:
Tänk vilken tur jag har som har en sådan vän som hon!

3 kommentarer:

  1. Ville bara poängtera att jag har varit här och läst...

    SvaraRadera
  2. Beslutsångest över jobb är asdrygt.. I know! Men vikariat fram till sommaren låter väl skitbra det. Dagtid o på ditt favvoställe, kvällarna o helgerna har du till mys o trevligheter. Kanske kan vara skönt att veta vad du ska göra ett tag framöver? Å andra sidan ringer de garanterat in dig varje dag i vilket fall.. Hmm.. Svårt det där. Det är bara att ta beslutet o leva efter det, vilket beslutet än är kommer det kännas bra:) Kram o krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Grattis på det fina erbjudandet om vikariat! Oavsett vad du bestämmer der för, förmodligen för det som känns bäst i magen, så är det ju en jättekomplimang att få en sån fråga. Efter bara två veckor...=0) grymmet!

    SvaraRadera