onsdag 11 mars 2009

Maktlös

Jag är så jävla arg. Men mest ledsen. Och jag blir trött i hela kroppen. Det känns som om jag levt i 1000 år! 1000 år av kvinnoförtryck samlas i min hjärna, sprider sig i blodet, snirklar sig in muskler,vävnader, skelett och hjärta och jag vill bara gå och lägga mig och inte gå upp igen.

Varför ska vi kvinnor behöva gå runt och vara rädda? Varför finns det män som vill kränka, skrämma, förnedra och utöva sitt fysiska övertag gentemot kvinnor? Nu inom loppet av bara några veckor har det hänt både mig och människor i min närhet så mycket som är så sjukt och hemskt och obehagligt och allt handlar om män som kränker kvinnor.

Jag hatar att känna mig underlägsen, rädd och försvarslös. I vanliga fall händer det aldrig. Så länge jag kan kommunicera med en människa så har jag ett väl uppbyggt försvar som jag har kunnat förlita mig på otaliga gånger. Men när kommunikation inte är ett medel... vad fan gör man då? Jag frågar på riktigt! Vad fan ska man göra?

Igår jobbade en nära vän och kollega till mig i butiken i Gallerian för första gången. Vi jobbar alltid ihop på Götgatan annars. När hon var själv i butiken kommer det in en man som går runt och tittar lite. Hon hälsar på honom. Jag tror han hälsar tillbaka. Han speglar sig i en av de stora speglarna. Hon fixar med hänget längst bak i butiken då han kommer fram och frågar:
-"Har du någonsin blivit misshandlad i din butik någongång?"
Min fina kollega blir lite paff och tänker att hon måste hört fel.
-"Förlåt?"
Mannen tar då några steg framåt och nästan trycker henne mot väggen och säger:
-"Jag sa, har du någongång blivit misshandlad i din butik?"
Min kollega blir såklart rädd som fan.
-"Nä." säger hon bara.
-"Jag skulle gärna göra det nån dag", säger den jävla skithelvetesidioten och går skrattande ut ur butiken! Han vänder sig om en gång och säger högt igen;
-"Hörde du vad jag sa? Jag skulle gärna göra det!"

Jag blir alldeles matt. Min kollega mådde såklart förjävligt och väntade hela dagen på att han skulle komma tillbaka. Alla har mått skit såklart. Jag blev skitnervös så fort det kom in en ensam man i butiken på Götgatan idag. Jag vill aldrig jobba i Gallerian igen. Trots att det inte ens var mig det här hände. Jag är så ledsen för min kollegas skull. Jag vill sparka ihjäl den där idioten. Vem fan tror han att han är? Vem fan tror alla jävla svin att de är?

6 kommentarer:

  1. vem det än var som råkade ut för det där, klappa henne på ryggen från mig, det där var verkligen vidrigt, jag hoppas det aldrig händer igen. kommer hon bli tvungen o jobba nåt ensam nu?

    SvaraRadera
  2. Om man utsätts för en situation där man inte kan diskutera så måste man fly. Spring, gå & lås in dig & ring vakten.

    Låt inte dom där idioterna lyckas med det de vill, det är dom inte värda. Oftast vill de bara skrämmas & känna sig överlägsna.
    Men jag vet, det är sjukt otäckt & orättvist att bli utsatt för nåt sånt här.
    puss

    SvaraRadera
  3. Jag har inte reflekterat över just män och kvinnor på det sättet, jag har alltid upplevt kvinnor som starka och det är de ju.
    Under det senaste året har jag dock inte kunna gå ut på kvällen utan att oroa mig för kvinnor i min närhet. Jag vet inte om jag har börjat se världen från ett annat perspektiv. Män och kvinnor behadlar varandra mer och mer som skit och respekten för det motsatta könet har allt mer och mer försvunnit!

    Det kanske alltid har varit så, vem vet men jag vill ha en förändring, älska varandra istället för i h-vete! Var kommer alla idioter ifrån?

    Ja ja, jag blir jävligt förbannad över alla idioter. Nu är jag arg!!
    Hoppas dom låser in den jäveln, kram Keba!

    SvaraRadera
  4. Fruktansvärt!
    Det måste vara en psykpatient.
    Jävla pucko!

    SvaraRadera
  5. Lillan:Ja, det är väl det man får göra... Tyvärr är det bara så sällan man hinner reagera på det sättet. Våra instinktiva beteenden har på nåt sätt trubbats av känns det som.

    Keba: Du har rätt! Kvinnor ÄR starka. Jag känner mig vanligtvis stark och trygg. Jag blir också så ledsen av att jag oftare och oftare känner mig tvärtom. Du är en fantastisk kille på alla sätt så du ska verkligen inte behöva axla hela ansvaret för vad vissa män gör. Jag önskar att fler tänkte som du.

    Sus: Ja, nåt slags psykiskt problem hoppas jag nästan att den där idioten har för om nån normal beter sig sådär så vill jag inte gå ut alls.

    SvaraRadera
  6. Det där har inget med manlighet att göra... psykot råkade vara man (vilket de allt som oftast är) men, det handlar om en snedvriden önskan av makt. Sexuellt betingat dessvärre.

    Bra att du skriver! För vi måste vara rädda om mänskligheten...

    SvaraRadera