söndag 24 maj 2009

Misshandel

Tänkte skriva direkt om varför jag lät så bitter över Vimmerbybor i mitt förra inlägg. De flesta är hur fina som helst, men det finns en hel del som är inskränkta och trångsynta och som hatar alla som jobbar på Astrid Lindgrens Värld.

I onsdags var nästan alla kollegor ute och tog en öl på Harrys (japp, det andra av två uteställen i Vimmerby). Efteråt gick en kille som gör sitt första år som skådis i parken och åt pizza med sin tjej. Vid bordet bredvid satt ett gäng grabbar i 17-18årsåldern.

Ganska snart började de provocera min kollega verbalt och efter ett tag började de kasta ölburkar på honom. Han och hans flickvän var på väg därifrån när han fick en ölburk i huvudet. Då fick han nog och sa ifrån och svepte samtidigt av en kille hans keps. I samma ögonblick hade han tre killar över sig som sparkade och slog honom. Ingen på pizzerian ingrep. Varken ägaren, personalen eller någon av de andra gästerna.

När de kommit ut ur pizzerian och killarna som slog försvunnit kommer en fjärde kille ur grabbgänget fram till min kollega och är trevlig och skakar hand och undrar vad som egentligen hände. När min kollega berättar om händelseförloppet och kommer till att han drog av en kille hans keps vänder den "trevlige killens" humör direkt.

-"Det skulle du inte ha gjort" säger han och ger sen min kollega en rak höger över ögat. Sen avslutar han med ett "-Välkommen till Vimmerby" och kutar därifrån.

Jag blir så jävla ledsen och upprörd över detta. Först kände jag bara att jag ville döda dem. Jag vet inte om alla mår jättedåligt över detta men jag tycker att det känns sjukt obehagligt och är orolig både för min egen och för mina kollegors del. Har ingen lust att gå på varken Harrys, pizzerian eller nån annanstans längre.

Min stackars kollega och hans tjej mår efter omständigheterna bra men han har svarta blåmärken i ansiktet och är givetvis skärrad av detta.

Så jävla synd. Vimmerby kunde vara Sveriges mest idylliska plats om det inte var för den där jävla mentaliteten.

4 kommentarer:

  1. Fy faaan! Vad jävla sjukt! Men Vimmerby är ju så litet så han lär ju kunna sätta fast dem om han vill. Det borde han göra... Jävla idioter! Kram på dig fina!

    SvaraRadera
  2. Han måste gå till polisen!!! basta!

    SvaraRadera
  3. Ja.. jag tycker också att han borde anmäla dem. Han har inte bestämt sig än för hur han ska göra... Förstår ju honom såklart att han inte vill skapa mer dramatik, men sådär kan man ju inte bete sig!

    SvaraRadera
  4. Han ska verkligen skapa mer dramatik, annars kommer dom bara fortsätta. Sätta hårt mot hårt, annars kommer fler få smockor... Fy fan vilka arslen det finns! Men var inte rädd, det är dom inte värda!

    SvaraRadera