tisdag 26 januari 2010

The Beatles

Igår var det Guldbaggegalan och idag är jag magsjuk och hemma från jobbet. Jag tror inte att det har något med guldbaggen att göra egentligen men ville ändå ha det sagt.

Kul att se den annars så gravallvarliga Noomi le litegranna. Jag respekterar Noomi helt och fullt och tycker att förutom att vara en fantastisk skådespelare så är hon så vacker att hälften vore nog. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att hon och hennes man är så... pretentiöst seriösa. Allt i livet handlar inte om liv och död liksom. Känns lite som att det är en pinne fastkilad någonstans där solen inte lyser.

Well, well, intressant var att de försökte sig på något slags genustema i år. Tyckte inte riktigt att det lyckades. Känns som att tanken var god, men någonstans tappades den bort och blev pinsam och lyckades nästan underblåsa den rådande uppfattningen om vad som är manligt respektive kvinnligt.

Lisa Siwe lyckades dock alldeles utmärkt i sitt tal, medan Ulf Malmroos, vars filmer jag gillar skarpt, framställde sig själv som rätt dryg och självcentrerad... Det räddades icke av att han tillkännagav att han hällt i sig 5 GT. Varför göra det? Och varför dela med sig av det?


Det som gjorde mig lite besviken var att de här parodierna på de nominerade filmerna i år var så fullkomligt humorbefriade. Jag brukar ÄLSKA dem, men i år var de bara tråkiga. Min största favorit hittills kan ni se här! Andreas är fett ghetto!
Fares är coolast i världen och jag gråter blod över att jag inte lyckats få biljetter till De tre musketörerna än och satan i gatan vad hon kan sjunga den där Linda Pritchard. My GOD! Hoppas hennes låt till melodifestivalen är en riktigt svulstig rockanthem.

Det bästa med galan var ju ändå Mads. Många år har gått sedan jag föll pladask för denne obeskrivligt manlige dansk, och fortfarande tycker jag att han är ruskigt het. En gång för längesedan träffade jag honom en sen kväll i Stockholm. Ibland undrar jag om jag inte drömde. Men det gjorde jag faktiskt inte, men det ska jag berätta om någon annan gång.
Nu ska jag fortsätta ha led och muskelvärk och få kväljningar varje gång jag rör mig.

9 kommentarer:

  1. Låter som en otäck svininfluensa! Du har väl vaccinerat dej? Krya på dej! Britt

    SvaraRadera
  2. Ingen har sån makt över ditt liv som Mads. Som får dig att röka och allting. Jag tyckte noomi var tråkig och kjelle var bra. och så tyckte jag att dan och pia var roliga när de hånglade och helena bergström förjtänade inte tystnaden som följde hennes skämt.
    M.M.

    SvaraRadera
  3. Asså, jag lider med di som inte ens är sugen på HALLOUMI... ost.... stackars liten :(

    och ja, Mads är het, men ja kommer från och med nu att ha en annan dansk närmare hjärtat. kolla vad jag lyckades kapa som svängde förbi för att svassa på catwalks under manliga modeveckan:

    http://img4.imageshack.us/img4/2637/albert1.jpg

    SvaraRadera
  4. Britt: Hmm, nu blev jag lite orolig... har ju faktiskt inte vaccinerat mig... jaja, vi får se hur det utvecklas. Kram till er alla i Stavsjö.

    M.M: Jag kanske inte skulle dra det så långt som att säga att ingen har så mycket makt över mitt liv som M, men nog har han lite makt alltid... Håller med om att Bergström fick oförtjänt utebliven reaktion. Puss

    Becka: oooohhh, nu gjorde du mig nyfis. länken funkar inte. skicka nyyy! jag saknar dig lilla gull. Puss

    SvaraRadera
  5. Ja Noomi var lite beige tycker jag. Ja men alltså klänninge fastnade men det är väl inget att tacka för, eller? Mads borde inte försöka prata svenska, det är inte så manligt tycker jag.

    Oscar

    SvaraRadera
  6. Hm, tyckte inte heller att det riktigt lyfte. Det roligaste var Jan Björklunds min när de sa att han kunde bli landets första kvinnliga diktator med hjälp av genusmaskinen. Ha, ha ,ha det var roligt. Lisa Siwe har gjort en väldigt bra film av en stark och gripande bok och har all anledning att vara stolt. (Anki Lidén var f.ö. lysande i sin roll)Lisa röt ifrån till alla som refererar till henne som KVINNLIG regissör och det fattar man ju .....men bara en kort stund därefter tackade hon fyra av sina KVINNLIGA skådespelare. Okej det är en skillnad, för de ska ju gestalta kvinnor förstås, men ändå... Kjelle B har ju alltid de bästa talen, men vem bryr sig om skämten och talen när Mads sitter i publiken. Eller delar ut pris! Vilken man! Glömmer aldrig den morgonen då du ringde och sa: Mamma, du kan aldrig gissa vem ...... (Moster Babs är fortfarande sur över att du övertrumfade pangnyheten att Ralf Edström hade pekat ut flygbussen åt henne på Arlanda!)

    Cool Cat

    SvaraRadera
  7. Josefin! Du MÅSTE berätta om när du träffade Mads!
    Jag och erika satt här i stugan och dreglade när Mads kom ut, och DU HAR TRÄFFAT HONOM? Ett långt utlägg med alla detaljer vill vi höra!

    och drick proviva mot magsjukan!

    kram vickan

    SvaraRadera
  8. konstigt, borde funka! här får du länk till hans portfolio på hans franska agentur.

    http://www.newmadison.fr/details.aspx?nav=1&modelid=296714&subid=5630&origsubid=5630&mainsubid=5630&indx=0&locate=0

    är själv ett stort fan av den här bilden

    http://2.bp.blogspot.com/_WiOK3CmqBdc/Sl6-8lJbilI/AAAAAAAAKp8/3myWUH5PXR0/s1600-h/A4.jpg

    SvaraRadera