måndag 25 juli 2011

Haight-Ashbury

Igår åkte vi buss till det legendariska området Haight Ashbury och hängde nästan hela dagen. Här hängde "alla" under the summer of love 1968 och ända sedan dess, eller kanske redan innan, har Haight-ash varit ett fritänkande, kärleks(och drog)fyllt område där konstnärssjälar och hippies levt in harmony and love. Om ni sett filmen Milk med Sean Penn så vet ni också att detta område är historiskt vad det gäller kampen om homosexuellas rättigheter. Kändes extra speciellt att vara i Haight just igår eftersom det var första dagen det var lagligt för gaypar att gifta sig i New York. Fattar ni?

IGÅR, alltså 2011, var första dagen homosexuella lagligt fick vigas i N.Y! Det går inte snabbt liksom...

Haight-Ashbury var iaf helt klart bästa stället hittills i San Fran. Vi köpte hur mycket god mat som helst på en ekologisk deli och satte oss i den lagom varma solen i Golden Gate Park och hade picknick med Prosecco och rödvin och allt. Sen strosade vi i de ca 50 vintagebutikerna och tittade på folk. Här skulle jag kunna bo faktiskt.



3 kommentarer:

  1. Det är ju skrutt med kommentarerna här och jag trodde först precis som du att det inte gick att kommentera härifrån - men nu syns det ju att det går.
    Kanske gör alla era upplevelser vi andra blir mållösa eftersom ni är med om så mycket spännande. Vad ska man säga liksom?

    "Epic" kanske fast det låter ju lite fånigt. Det är ju klassisk mark som ni beträder i Haight - Ashbury. Jag var ju inte flummare själv i ungdomen - fast jag hade för mig att the Summer of Love var redan -67 som trots "free love" var en oskuldsfull tid. Året 1968 förknippar jag mer med studentrevolt och andra politiska händelser. Whatever... jag minns fel om ganska många saker. Men en sak kommer jag säkert ihåg och det är detta råd:
    "be sure to wear som flowers in your hair" om du åker till San Fransisco alltså. Det har ni säkert redan koll på.
    Ha det fortsatt underbart! Kram! Mamma

    SvaraRadera
  2. Åhh, tack för din kommentar mami! Det är väldigt härligt at
    t få livstecken hemifrån för man känner sig liksom så långt ifrån alla. Du har nog rätt om summer of love... Jag har ingen koll riktigt. Det finns ju ett ordspråk om den legendariska sommaren som lyder : Om du minns summer of love i San Fran så var du inte där... (antagligen syftar det på att alla rökte på så mycket att ingen egentligen minns vad som hände). Anyways, hade glömt köpa hårspännen med blommor, så i parken fick jag i panik bryta av några och sätta i håret!

    SvaraRadera
  3. Visst är det häftigt där?? Men en avstickare till Hawaii hade jag ju inte tackat nej till... Ni verkar ha en fantastisk resa!!

    SvaraRadera