torsdag 1 juli 2010

En viktig diskussion

Nu är jag liksom tvungen att skriva ett inlägg som jag tänkte skriva för flera dagar sedan, men då blev det aldrig av. Egentligen är detta old news nu för er allihop men jag går runt och tänker på det så himla mycket så jag får skriva det iallafall.

Det handlar om f.d. polischefen och rektorn på polishögskolan Göran Lindberg. Nu är han inte dömd ännu men av förundersökningen att döma har människan uppenbarligen grava problem.

Han greps när han var på väg till en 14-årig flicka och i väskan han hade plockat ihop fanns ett kit bestående av bl.a ögonbindlar, läderremmar, piskor, en gagball, en svart plastpåse och dagen-efter-piller.

När jag läste det började jag gråta.

14 år.

Vad gjorde jag när jag var 14? Jag kommer knappt ihåg men jag vet att jag fortfarande var ett barn.

Inte för att det spelar någon roll. Jag fyller 27 i år. Jag hade inte velat bli utsatt för det där nu heller.

Dagen-efter-piller har den jäveln tagit med sig.

Kan ni förstå? Då finns liksom hela alltet med i planen. Hon ska våldtas på alla sätt som går, piskas och förnedras och sen skulle han tvinga i henne ett piller, utifall att....

När jag läste om den utdragna våldäkten och misshandeln på Lisbeth Salander i Stieg Larssons bok målades advokat Bjurman upp som ett samvetslöst odjur men det var bara fiktion och han fick sitt straff eftersom Lisbeth är en modern superhjälte med serietidnings-hjälte-krafter. Jag tvivlar på att denna 14-åring skulle kunnat göra något som helst mot Göran Lindberg om han inte hade stoppats innan han hann kliva genom dörren.

Detta är en man som föreläst om jämlikhet och som alltså varit både polischef och rektor. Han erkänner i nuläget inte någon av våldtäkterna han står åtalad för men dock att han köpt sex vid flera tillfällen. Många av dem han köpt sex av har vittnat om att han varit mycket brutal och sadistisk och att de varit rädda. Lindberg har dock uppfattat situationen helt annorlunda.
Enligt Aftonbladet hävdar han att han snarare velat hjälpa kvinnorna han köpt sex av. Han säger vidare att han tror att vissa kvinnor är tvungna att sälja sex men att många som prostituerar sig inte egentligen behöver det utan bara "gillar spänningen och kittlingen, lite extra pengar i tillvaron." Och det är enkom dessa kvinnor Lindberg säger sig ha köpt sex av. Well, well.

Det absolut mest intressanta jag läst om detta fall hittills måste ändå vara Göran Lindbergs svar på frågan om han någonsin funderat på vad som skulle hända om det kom fram att en man i hans roll köpte sex. Jodå, det hade han visst det. Och vad hade han tänkt? Jo:
-"Jag tänkte att det kunde väcka en diskussion som är viktig för oss allihopa."

Men Guuuuuuuuuuuuuuuuuud va skönt! Då var han ju ingen störd jävla idiot som tände på att förnedra, kränka, våldta och misshandla kvinnor och flickor. Då var han ju bara en snäll, feministisk farbror som ville väcka debatt och diskussion. Heja heja Göran Lindberg. Vad snällt av dig ändå. För tänk. Nu har det ju blivit en diskussion. Men vad diskuteras? Vad reds ut? Vilket straff kommer han få om han blir dömd?

Veckan efter att information om förundersökningen kommit ut i Lindbergs fall verkar det som att en annan trevlig tjomme: Mats Alm, sätts på fri fot med mer än en miljon kronor på fickan. Livförsäkringen han fått ut efter sin fästmö som hittades mördad och bränd ute i skogen. Vad ville Mats tillföra i samhällsdebatten tror ni? Hoppas nån frågar honom och att vi får ett lika självklart och övertygande svar som av Lindberg.

1 kommentar:

  1. Ja du...det är inte klokt...väcker sådan avsky i mig...just våldtäckt, sexuella övergrepp, el djurmisshandel...vedervärdiga äckliga män...va e det för FEL!!
    Sen Mats Alm, guilty as sin, säger jag bara...otroligt att han förnekar än..men det e ju som det e...han nekar å det finns inte fällande bevis..Det jag tycker är väldigt faschinerande är att du kan få aslånga straff för narkotika, men en våldtäckt...typ nada. Det e väl för att det är så mycket svårare att bevisa å att det finns psykobrudar som hittar på stories mot oskyldiga män..Vad jag undrar varför det är just män som står för kriminaliteten över lag, misshandlar, våldtar, rånar m.m? Jag känner mej inte trygg om jag ska ut och springa, har alltid en kniv med mig, å jag tar det straffet, om jag blir överfallen å måste använda mej av det, de e lungt, hellre det än att få livet förstört av en galen man...Mats lär väl få straff, men kanske bara ngt år för brott mot griftefriden...Men man får försöka tänka såhär, han kommer bära sitt straff resten av livet...å en dag brister det nog..även för han. Att leva med vetskapen om vad man har gjort, tror jag är en livskamp..
    /Åsa

    SvaraRadera