fredag 12 december 2008

Inte chanuka, men nästan...























I onsdags kväll skedde något fantastiskt. Sternfall spelade på Restaurang Torget i Gamla Stan. När de spelar där är det fest. Detta tog jag, Hannah, Jonia och Erica vara på, vi behövde alla lite vardagspepp. Vi kallar oss numer de fyra brunetterna och ska ha som tradizi att gå på gayställen o kolla judisk klezmer. Får se hur det går... Iallafall: vi åt och drack gott och blev galet underhållna av detta fantastiska klezmerband. Många av texterna är på jiddisch och de flesta andra på (härligt cynisk) svenska.

Vad sägs bara om texten: "Var kommer alla vackra männsikor ifrån, och varför får man ingen med sig hem? Hur jag än beter mig är det aldrig nån som ser mig, och ingen tycks förstå, att just jag är den bästa man kan hoppas på att få." Love it!



Föga förvånande var min kusse Julia, hennes äkta man Jens, Julia Zyto och mitt ex Jakob där också. Alltid lika trevligt att träffa dem alla. En kall och grå decemberdag förbyttes mot en varm stimmig och härligt judisk afton. Som lite kuriosa kan jag berätta att den person som ses vifta frenetiskt med en servett i förgrunden är Centerpartiets Fredrick Federley... Han verkar vara på Torget ofta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar